Do zakresu działania Wydziału Komunikacji i Transportu należy wykonywanie zadań Powiatu określonych głównie przepisami ustaw: prawo o ruchu drogowym, o kierujących pojazdami, o transporcie drogowym i o drogach publicznych.
W skład Wydziału Komunikacji i Transportu wchodzą:
1) Referat Ewidencji Pojazdów;
2) Referat Ewidencji Kierowców, Transportu i Nadzoru;
Do zadań Referatu Ewidencji Pojazdów należy:
1) obsługa interesantów w sprawach rejestracji pojazdów: przyjmowanie wniosków o rejestrację pojazdów, sprawdzanie dokumentów przedłożonych do rejestracji, wprowadzanie danych o pojazdach i właścicielach do systemu CEPiK, wydawanie decyzji administracyjnych zarejestrowanych pojazdach;
2) wydawanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych;
3) prowadzenie spraw związanych z pojazdami – wymiana dowodów rejestracyjnych na wniosek właścicieli pojazdów;
4) dokonywanie wpisów oraz zmian danych w dowodach rejestracyjnych i w
CEPiK;
5) zamawianie spersonalizowanych dowodów rejestracyjnych, wtórników tych
dokumentów, znaków legalizacyjnych w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych i ich wydawanie;
6) prowadzenie magazynu druków komunikacyjnych;
7) prowadzenie pozwoleń czasowych i tablic rejestracyjnych po upływie okresu ważności;
8) wydawanie tablic tymczasowych na wywóz pojazdów z kraju;
9) wpisywanie do dowodów rejestracyjnych zastrzeżeń o szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdów;
10) przyjmowanie zawiadomień o nabyciu/zbyciu pojazdów, odnotowanie w systemie CEPiK a następnie archiwizowanie w aktach pojazdu;
11) dokonywanie wyrejestrowań pojazdów na wniosek właściciela w przypadku złomowania (kasacji), trwałej utraty, kradzieży pojazdu, wywozu za granicę;
12) wyrejestrowanie pojazdów z urzędu po otrzymaniu informacji o zarejestrowaniu pojazdu za granicą;
13) prowadzenie postępowań administracyjnych w celu wyrejestrowania pojazdu z urzędu;
14) wydawanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu z urzędu;
15) kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w celu identyfikacji danych do rejestracji, w przypadku, gdy pojazd uczestniczył w wypadku drogowym albo narusza wymagania ochrony środowiska;
16) wydawanie wtórników tablic rejestracyjnych, oraz tablic dodatkowych na bagażnik;
17) zwracanie elektroniczne dowodów rejestracyjnych, (pozwoleń czasowych) zatrzymanych przez policję lub inne jednostki uprawnione do kontroli drogowej pojazdów po udokumentowaniu usunięcia przyczyny zatrzymania i archiwizowanie dokumentów w aktach pojazdu;
18) wydawanie na wniosek właściciela zaświadczeń o zarejestrowaniu pojazdu;
19) sprawdzanie i potwierdzanie zapłaty akcyzy lub cła dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy;
20) potwierdzanie danych pojazdów sprowadzonych z zagranicy w SIS;
21) dokonywanie na wniosek komornika wpisu o zakazie zbycia pojazdu, jego zajęciu albo anulowanie tych zapisów;
22) kontrola ważności polis OC przy rejestracji pojazdów oraz zgłoszenie do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przypadków ich braku;
23) wykonywanie procedur czasowego wycofania pojazdu z ruchu na podstawie art.78 a ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz prowadzenie depozytu tablic rejestracyjnych pojazdów wycofanych czasowo z ruchu jak również dopuszczanie do ruchu po upływie czasowego wycofania;
24) wydawanie decyzji administracyjnych o nadawaniu nowych cech identyfikacyjnych pojazdów i wykonywaniu zastępczych tabliczek znamionowych;
25) naliczanie opłat rejestracyjnych, ewidencyjnych i skarbowych oraz wydawanie druków na te opłaty;
26) udostępnianie danych o pojazdach lub informacji z lokalnej bazy danych, akt pojazdu uprawnionym podmiotom;
27) prowadzenie rejestru pozwoleń czasowych, znaków legalizacji;
28) kompletowanie teczek akt pojazdu i archiwizowanie dokumentów;
29) sporządzanie dla gmin comiesięcznych wykazów zarejestrowanych i wyrejestrowanych pojazdów, które podlegają obowiązkowi podatkowemu od środków transportu;
30) sporządzanie raportów dla Urzędu Skarbowego z zarejestrowanych pojazdów w danym miesiącu;
31) przygotowanie niezbędnej dokumentacji do ogłoszenia i przeprowadzenia przetargu na wybór dostawcy tablic rejestracyjnych;
32) zamawianie tablic rejestracyjnych;
33) sporządzanie protokołów tablic przeznaczonych do złomowania;
34) przechowywanie w depozycie zużytych tablic rejestracyjnych i przekazywanie ich protokolarnie do zniszczenia aktualnemu dostawcy tablic rejestracyjnych;
35) prowadzenie ewidencji i rozliczanie druków ścisłego zachowania w systemie CEPiK;
36) weryfikacja raportów niezgodności z CEPiK dotyczących przekroczenia terminu na zawiadomienie Starosty o zbyciu/nabyciu, rejestracji pojazdów w ustawowym terminie;
37) prowadzenie postępowań i wydawania decyzji administracyjnych nakładających kary finansowe w przypadku nie dokonania w ustawowym terminie zgłoszenia zbycia, nabycia czy rejestracji pojazdu.
Do zadań Referatu Ewidencji Kierowców, Transportu i Nadzoru należy:
1) przyjmowanie wniosków i wydawanie praw jazdy krajowych i międzynarodowych, PKK, PKZ, i KKK, zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi, wprowadzanie danych do ewidencji kierowców; wprowadzanie danych do ewidencji kierowców;
2) przyjmowanie wniosków, zamawianie i wydawanie wtórników praw jazdy oraz wymiana zagranicznych praw jazdy;
3) wprowadzanie do ewidencji treści postanowień prokuratora bądź sądu o zatrzymaniu prawa jazdy;
4) przyjmowanie i przechowywanie w depozycie zatrzymanych praw jazdy;
5) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy;
6) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach wydania decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi oraz wydawanie decyzji o ich przywróceniu po ustaniu przyczyny cofnięcia;
7) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach wydania decyzji o skierowaniu kierowcy na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji;
8) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o skierowaniu kierowcy na badania lekarskie;
9) naliczanie środka karnego na podstawie orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych;
10) wprowadzanie do ewidencji kierowców danych z treści orzeczeń lekarskich i badań psychologicznych;
11) wydawanie informacji o obowiązku poddania się badaniom lekarskim w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów;
12) wydawanie informacji o obowiązku poddania się badaniom psychologicznym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów;
13) wydawanie informacji o obowiązku odbycia kursu reedukacyjnego;
14) prowadzenie postępowania administracyjnego wobec dłużników alimentacyjnych na wniosek organu gminy (wójt, burmistrz, prezydent) w celu wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy;
15) przekazywanie akt kierowców miedzy urzędami;
16) ewidencjonowanie danych i dokumentów przesłanych z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, dotyczących osób, które nie przystąpiły do egzaminu na prawo jazdy;
17) przyjmowanie wniosków i dokonywanie wpisów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego poprzez wymianę prawa jazdy;
18) udostępnianie danych uprawnionym podmiotom lub osobom z lokalnej bazy danych o kierowcach;
19) prowadzenie rejestru działalności regulowanej dla stacji kontroli pojazdów;
20) przeprowadzenie kontroli stacji kontroli pojazdów;
21) wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych;
22) prowadzenie rejestru działalności regulowanej dla ośrodków szkolenia kierowców;
23) prowadzenie ewidencji instruktorów oraz wydawanie i przedłużanie legitymacji instruktora;
24) przeprowadzanie kontroli ośrodków szkolenia kierowców;
25) prowadzenie analiz zdawalności w Ośrodkach Szkolenia Kierowców;
26) obsługa Portalu Starosty;
27) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem licencji i zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i zmianami danych do licencji i zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
28) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na krajowy zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi (niebędącymi taksówkami) zgodnie z właściwością miejscową Starosty dla siedziby przedsiębiorcy;
29) uzgadnianie zezwoleń na prowadzenie regularnych przewozów osób na liniach komunikacyjnych obejmujących sąsiadujące powiaty;
30) prowadzenie spraw dotyczących przenoszenia uprawnień wynikających z danego zezwolenia;
31) przeprowadzanie analiz sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób;
32) koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących regularny transport osób na danej linii komunikacyjnej;
33) wydawanie zaświadczeń na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób
i rzeczy na potrzeby własne;
34) kontrola przedsiębiorców w zakresie spełniania wymogów warunkujących posiadanie licencji, zezwoleń lub zaświadczeń w transporcie drogowym;
35) prowadzenie postępowania związanego z przygotowaniem wniosku do sądu o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz Powiatu;
36) dokonywanie zajęcia pojazdu po orzeczeniu przepadku;
37) zlecanie wyceny pojazdu rzeczoznawcy skarbowemu;
38) przygotowywanie materiałów dla komisji ds. likwidacji ruchomości- pojazdów;
39) przygotowywanie decyzji Starosty o sposobie likwidacji pojazdu zgodnie z wnioskiem komisji;
40) przekazywanie decyzji administracyjnych o kosztach związanych z usunięciem, przechowywaniem i likwidacją pojazdów do wydziału finansowego o wszczęcie postępowania egzekucyjnego wobec właścicieli pojazdów, które postanowieniem sądu przeszły na mienie Powiatu;
41) wysyłanie wniosków o wyrejestrowanie pojazdów przejętych postanowieniami sądu i przekazanych do stacji demontażu;
42)zatwierdzanie czasowych i stałych zmian w organizacji ruchu drogowego i prowadzenie ich kontroli;
43) prowadzenie ewidencji i rozliczanie druków ścisłego zarachowania.
Data wprowadzenia dokumentu do BIP:
21 maja 2024 09:42
Dokument wprowadzony do BIP przez:
Marek Żołyniak
Ilość wyświetleń:
1962